Изоставеният затвор под вода в Естония

Преди да се гмурнеш в потъналите руини на затвор, особено през зимата, трябва да си помислиш хубаво. Но финландските градски изследователи Таня Палмунен и Киммо Пархиала мечтаят за такова приключение. Познати като “Изоставения Север” (Abandoned Nordic), през последните две и половина години те обикалят Северна Европа за да открият и фотографират изоставени сгради, коли, казина, църкви и както в този случай – изоставен затвор и то през зимата. В естонския затвор Румму, намиращ се по средата на наводнена кариера, дълбочината не до толкова проблем, колкото температурата на водата.

“Езерото Румму е плитко, със средна дълбочина между 6 и 10 метра. Това означава, че може да се стои дълго време, без опасност от декомпресионна болест,” казва Пархиала.

По-големият риск при гмуркането е от ледено-студената вода през зимните месеци. “Зимата в северна Европа сваля температурата на водата до 3-4 градуса. Разбира се използваме сухи костюми, но въпреки това след известно време, тялото не може да компенсира достатъчно и става адски студено.”

Изглед от близкото възвишение. Фото: ABANDONED NORDIC

Друг фактор е видимостта, а на Румму има какво да се види. Затворът – както се е казвал Мурру – е основан в края на 30-те години на миналия век, макар първата затворническа килия да е била готова чак през 1949г. Разбира се, тогава не е бил разположен по средата на езеро: локацията е била в кариера, където затворниците е трябвало да работят. След разпада на Съветския съюз мястото е изоставено. Подпочвените води, които преди това са изпомпвани до близкият град и използвани от фермите, наводняват кариерата, създавайки частично наводнен остров от тухлени стени.

За тяхното гмуркане, видимостта е добра, но Палмунен и Пархиала установяват, че температурата е каквато се очаква за една истинска естонска зима.
“Студът разтрепери устните ме докато се спускахме към подводната част на сградата,” си спомня Пархиала. Гмуркането в наводнените сгради в плитко езеро е трудно за фотографиране. “Трябва да се нагласят сетингите на апарата и също да се фокусирате върху плаваемостта, така че да не докосвате дъното, което ще влоши видимостта, както и да не изплувате на повърхността.”

Основната постройка, показваща се над водата. Фото: ABANDONED NORDIC

Над водата, стените на основната постройка са видими. Но отдолу е доста по-различно. “Точно до основните постройки, водолазът може да посети и тях, които са напълно потопени под вода” ,казва Пархиала. “Тези големи сгради с много стаи са покрити със зелен мъх и нанос. Освен това, могат да се видят стените с лампите, които са недокоснати. Странно е усещането като си представиш обитателите едно време, как са гледали стената и са обмисляли как да я прескочат. Сега можем да кръжим над нея без никакво съпротивление.”

Докато се гмуркат, водолазите от екипа  на Abandoned Nordic плуват бавно през затвора, спирайки да снимат и да усетят духа на това историческо място. “Решетките на прозорците ни напомняха за историята на този затвор. Както много други запустели сгради в Естония, тази също е направена от евтини сиви тухли, които лежат навсякъде по дъното. Вътре в тази странно-изглеждаща сграда под водата, гледахме как балончетата от издишания въздух се събират по тавана, извеждайки ни от чувството за нормална гравитация.”

Можете да видите някои от снимките на  ABANDONED NORDIC в Instagram.

Влизане в покритата с мъх сграда. Фото: ABANDONED NORDIC

 

Мястото е част от късометражния филм The Most Beautiful Day (2015) на Einar Kuusk.

 

Спускане по стълбата под водата към оградата. Фото: ABANDONED NORDIC

Част от срутената основна сграда, близо до повърхността. Фото: ABANDONED NORDIC

Могат да се видят все още решетките на прозорците. Фото: ABANDONED NORDIC

Руини от затвора, подаващи се над водата. Фото: ABANDONED NORDIC

Части от постройката на затвора близо до оградата. Фото: ABANDONED NORDIC

Мястото също присъства в клипа на Alan Walker и хитовата му песен “Faded” (2015).

Filter Digest
по материали от www.atlasobscura.com
превод Ясен Кунчев

Filter Digest препоръчва

CC BY-NC 4.0 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Comments are closed.